Močna vprašanja gradijo, slaba rušijo odnos

V pogovore vstopamo, da bi izmenjali ali pridobili informacije, ki so specifične za naše lastne potrebe. Večinoma, pa se zatakne že pri poslušanju. Ali poslušate z namenom nasprotovanja, z namenom odzivanja, z namenom razumevanja, z namenom, da se pomaga sogovorcu razumeti ali celo brez namena?

Ker obstaja razlika med poslušanjem in slišanjem.

 

Slišanje je fizični proces — ušesa prejmejo občutke ali dražljaje ter jih posredujejo možganom. Poslušanje pa se nanaša na “interpretativni proces”, kar pomeni, kaj slišimo in kako je bilo izrečeno. Poslušanje vključuje pozornost, interpretacijo in razumevanje. In za slednje je pomembno tudi, znati postavljati prava vprašanja.  Kvaliteta vprašanja pa vedno določa kvaliteto odgovora, ki odpira sogovornikove horizonte.

Lahko se strinjamo, da je za dober odnos pomembno zaupanje. Dober odnos pomeni, da si iskreno prizadevamo razumeti drugo osebo in, da pogledamo na svet iz njenega zornega kota. Da se zavemo, polja, ki kreira kontekst. To ustvarja prostor, da se sogovornik z nami udobno počuti. Pri tem nam lahko pomaga tudi to, da vemo, kaj so pravi komunikacijski pristopi, ki odpirajo prostor učinkoviti komunikaciji in sodelovanju, zavzetosti. Komunikacija, ki je iskrena, odprta, usmerjena v človeka in radovedna. To zahteva pristno in celostno poslušanje ter radovednost, kar odpira prostor, da ne interpretiramo, ampak raje vprašamo?

 

Dokazano namreč je, da se ljudje najbolje učijo in razvijajo, če lahko sami odkrijejo odgovore na vprašanja. A le, če so ta smiselna in primerna kontekstu in trenutku. Vprašanja namreč, da bodo močna in prodorna, morajo priti iz konteksta, iz trenutka, iz prisotnosti. Naj ne bodo naučena. To je nepristno in ruši mostove odnosa. 


Ko sogovorcu postavljate vprašanja, upoštevajte naslednje:

🔹Postavljate enostavna vprašanja, brez drame
Na vprašanje imejte samo eno idejo v mislih, uporabljajte enostaven način izražanja in bodite jedrnati.
🔹Naredite premor
Svojemu sogovorcu dajte možnost, da premisli in odgovori. Včasih lahko eno samo vprašanje obudi več misli, izzove prepričanja ali pa sogovorec ali vi, morda ni še nikoli poprej razmišljal o odgovoru in zato premišljuje, preden odgovori.
🔹Spominjate sogovorca
Včasih bo potrebno ponoviti ali parafrazirati vprašanje ali se spomniti na informacije, ki so povezane z vprašanjem.
🔹Postavljate vprašanja odprtega tipa
Vprašanja zaprtega tipa po navadi povrnejo enobesedne odgovore in lahko zablokirajo sogovornikovo razmišljanje.
🔹Zavedanje, da napačni odgovori ne obstajajo, le napačne sodbe.
🔹Obstaja več vrst vprašanj, izberite prave
Različne vrste vprašanj lahko spodbudijo različne načine razmišljanja in izvlečejo različne odzive. Preizkušajte. A ne naučeno.

 

V coaching svetu velja, da so močna vprašanja;

  1. Nenaučena, nedolžna in odprta.
  2. Kratka in enostavna, jasna in konkretna.
  3. Ponujajo pogled v notranjost - odzvanjajo.
  4. Sprožijo ustvarjalnost – razmišljanje in ideje.
  5. Presenečajo in resonirajo.
  6. Brez skritih namer in tudi s pogledom v prihodnost.

 

V praksi pa se ničkolikokrat zgodi, da se vprašanja učimo na pamet. Uporabljamo vedno ista, nam ljuba, po nekem modelu. Ali ker smo jih prebrali v knjigi. In rezultat? Namesto, da bi gradili odnos, postaja prepad vedno večji. Četudi je namen dober, jih sogovornik, kadar vprašanja niso prava, lahko doživlja kot zasliševanje in napad.

 

Če povzamem, ni pomembno znati samo poslušati. Tudi znati vprašati, je umetnost, ki se jo lahko vsi naučimo. 

Tako skupaj zorimo in se razvijamo, ter gradimo zaupanja vredno partnerstvo. Zato moj nasvet; trenirajte poslušanje. Iz poslušanja, pa trenirajte postavljanje vprašanj. 

 

Jasna Knez, Executive & Team Coach, PCC, EIA SENIOR

 

 

Piškotki za analitiko
Ti se uporabljajo za beleženje analitike obsikanosti spletne strani in nam zagotavljajo podatke na podlagi katerih lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo.
Piškotki za družabna omrežja
Piškotki potrebni za vtičnike za deljenje vsebin iz strani na socialna omrežja.
Piškotki za komunikacijo na strani
Piškotki omogočajo pirkaz, kontaktiranje in komunikacijo preko komunikacijskega vtičnika na strani.
Piškotki za oglaševanje
So namenjeni targetiranemu oglaševanju glede na pretekle uporabnikove aktvinosti na drugih straneh.
Kaj so piškotki?
Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate z uporabo in beleženjem piškotkov.V redu Več o piškotkih