Kompas za novi način razmišljanja – poslovni »Jungian Coaching«

Energični HR manager, ki se nahaja v občutljivem vmesnem polju med posameznimi zaposlenimi in podjetjem, lahko presenečen ugotovi, da enaka psihologija, ki velja za posameznega direktorja, inženirja ali katerega koli zaposlenega, velja tudi za celotno podjetje. Ta ekonomski paradoks, da so celota in deli celote psihološko enaki, daje HR-ju edinstven pristop, odnos do sistema in njegovih sestavnih delov.

Kaj je »Senca« direktorja, s katerim delate, in kaj je »Senca« podjetja? Zakaj bi bile lastnosti arhetipa »manipulanta«» bistvenega pomena za managerjev repertoar in kako podjetje kot manipulant pade v svojo »Senco«? Kako lahko ženske lastnosti managerja moškega spola (Anima) prispevajo k boljšemu sodelovanju in predvsem vodenju? Kako uravnotežimo ženski vodilni kader, ki je zelo »moški« v svojem pristopu (ki ga obvladuje)? Poslovni »Jungian Coaching«, jungovski coaching, HR-ju podaja novo dimenzijo razbiranja tako posameznika kot podjetja iz edinstvene perspektive nezavednega.

 

 

Razkrivanje slepih peg in mask.

 

Pogled skozi tako imenovano Joharijevo okno (tehniko, ki se uporablja pri posameznikih in skupinah, da bi bolje razumeli svoj odnos do sebe in drugih), nam razkrije, da jungovski coaching razširja polje »javnega jaza« predvsem z razkrivanjem slepih peg, mask predvsem s poseganjem v okno neznano nam in neznano drugim- polje nezavednega.

 

Edinstvenost in dodana vrednost coachinga po jungovi metodi je, da stranki daje inovativne poglede na situacije, dogodke in procese pri delu. Omogoča, da vidi in razume nevidne vsebine, ki aktivirajo procese, zaposlenemu zagotavlja besednjak in pojme, ki pojasnjujejo vedenjske fenomene, razvoj timskega simbolnega mišljenja in razumevanje skupinskih nezavednih motivov in konfliktov. Jungovski coaching napolni sistem z iracionalnimi podatki, ki jih je potrebno resno obravnavati, napolni kulturo organizacije z ženskimi elementi, kot so izražanje čustev, varovanje, toleranca in negovanje, spodbuja izvirne pobude, ustvarjalno mišljenje, domišljijo, razmišljanje izven okvirjev, povezuje posameznika s kolektivom, s preteklostjo, prisotnostjo in prihodnostjo njegovega lastnega življenja in dela, preiskuje dediščino podjetja, tradicijo in mitologijo, ki dajejo trdne temelje za vizijo prihodnosti.

 

Uporaba na mikro in makro ravni

 

Za uporabo jungovskega razmišljanja v posameznikovem pristopu se je potrebno naučiti osnovne jungovskega jezika (jungovo abecedo), ki se nanaša na psiho posameznika in podjetja. Potreben je tudi trening neracionalnega mišljenja z uporabo simbolov, metafor, podob in arhetipov. Obstajata dve možni uporabi jungovih metod v podjetju bodisi na makro ravni (v organizaciji) ali na mikro ravni (pri zaposlenih).

 

Osnovne predpostavke, ki sestavljajo Jungovo teorijo v ozadju coachinga

  • 1. Vsako podjetje ali organizacija deluje (s psihološkega stališča) kot človeško bitje: 20 % podatkov je na ravni zavedanja, 80 % jih pripada nezavednemu.
  • 2. Podjetje je kot plovilo. Vsaka organizacija je posoda, v kateri nastaja skupnost. Paradoksalno gre za ženski organizem (z maternico in zarodki), ki ga opredeljuje ženska psihologija.
  • 3. Vsako podjetje ima svojo SENCO. To so zavrnjena, skrita, potlačena, podrejena dejanja podjetja, ki vplivajo na zaposlene, ti pa se tega vpliva ne zavedajo ..
  • 4. Vsako podjetje ima PSIHO. Psiha posameznika je razdeljena na osebne in nezavedne kolektivne ravni. Glede na to ima vsako podjetje svojo "osebno zgodbo" in svoj »nezavedni arhetipski svet« prav tako kot posameznik.
  • 5. Ženski princip (ANIMA) daje moškemu boljše vodstvene sposobnosti. Človekovo nezavedno ima žensko bit, Animo (Anima predstavlja povezanost, čustvenost, ustvarjalnost in intuicijo). Ko je manager povezan s potencialom Anime, bo bolje vzpostavljal odnos do sebe, svojih sodelavcev, podrejenih, šefa in strank.
  • 6. Moški princip, Animus, je pri ženski povezan z dosežki vodenja. Lastnosti njenega Animusa so usklajeno delovanje, ciljna naravnanost, invazivnost, hitrost in logika. Njen izziv je uravnotežiti svoj naravni ženstveni princip s svojim Animusom.
  • 7. Ljudje pogosto zamenjujejo ženski in moški princip s seksualnostjo. Vsi, moški in ženske, imamo vse tri karakteristike.
  • 8. Podjetja imajo svoje JUNAKE (heroje). Junak je tisti, ki zapušča varno območje, se izpostavlja izzivom, ki omogočajo razvoj tako funkcij ega (kariere) kot stika s seboj (duhovne vrednosti).
  • 9. Vsako podjetje ima manipulante (Trickster), ki manevrirajo v njem. V razvojnem procesu človeškega bitja je faza Prevaranta (manipulanta) ključna. Je tista faza, ki podpira proces sprememb v podjetju.
  • 10.Arhetip manipulanta je danes eden ključnih vodstvenih arhetipov, saj je sprememba edina konstanta današnjega poslovanja. Arhetip manipulanta omogoča spremembe.

 

Pri uporabi jungovskega coachinga na makro ravni (svetovanje podjetju) moramo na podjetje pogledati z zornega kota nihala. Premikamo se nazaj in naprej; od enega pola določene zadeve do nasprotnega pola (od ene do druge skrajnosti), kjer je coach/HR manager na osnovi diagnoze podjetja že registriral celotno strukturo podjetja (možnosti in omejitve). Vsebino, ki jo je predstavi stranka (mikro), kot tudi strukturo in dinamiko podjetja (makro), morai coach/HR managerja prevesti v arhetipske simbole (arhetipski jezik), ki vam takoj prinesejo dodatno razumevanje vprašanj, ki jih obravnavate in se z njimi ukvarjate. Priporočljivo je, da svoje razumevanje po »Jungu« delite s svojo stranko/zaposlenim. Tako vodstvo, skupine, managerji in vodje razširjajo svoje razumevanje zadeve, ki se razkriva, in njenega skritega pomena.

 

Praviloma ta intelektualni, a zelo ustvarjalni proces izpostavlja nezavedne podatke, ki se jih stranke/zaposleni ne zavedajo na začetku procesa v coachingu. Ko se makro arhetipski simboli (tisti, ki se nanašajo na vprašanja podjetja) srečajo z mikro arhetipskimi simboli (tistimi, ki se nanašajo na posameznika), spoznamo psiho-organizacijska protislovja in koristi, inovativne in destruktivne tokove, ki delujejo na posameznike v organizaciji. Ti pridobljeni vpogledi so podobni tistim, ko zdravnik in pacient čakata na rentgensko sliko, da se pojavi na zdravnikovem računalniškem zaslonu in odkrije predvidene ali nepredvidene podatke o pacientovem zdravju.

 

Arhetipi

 

Dr. Goren Bar je razvil jungovski slovar JUNGOVA ABECEDA, ki razkriva primerjalne podatke o človeških psihičnih arhetipih in psihičnih arhetipih podjetja.  Arhetip je nezavedna notranja psihična slika, ki predstavlja lastnosti, zgodbe, dinamiko in potencial. Ko arhetip pride v zavest, lahko postane vodilni notranji coach, model za identifikacijo, bistveno notranje aktivacijsko sredstvo za spreminjanje, ki preobraža in oblikuje osebnost. Tu imamo opravka s fantastičnim vzorčnim mehanizmom za tiste lastnosti, ki jih lahko naše stranke/zaposleni izberejo za razvoj boljšega strokovnega upravljanja.

 

Primer arhetipa

 

Arhetip Prebrisanec na mikro ravni, v človeškem bitju, simbolizira instinktivno, manipulativno, umetelno, pametno strateško plat. Na makro ravni pa je to sposobnost managerja ali zaposlenega, da manipulira, izkoristi šibke situacije, promovira svoje interese, ustvarja koalicije in projekte, izkoristi politična dejanja v svojo korist. Kako vzgojiti prebrisanca v managerskih postopkih vaše stranke? Zakaj je Prebrisanec pomemben zanjo na stopnji, na kateri se nahaja v podjetju? Zakaj je biti »prebrisanec« zelo etičen in ustrezen odziv na določeno situacijo, s katero se sooča vaša stranka? Kako boste razvili »manipulativno« vedenje v manevrih vaše stranke, kako boste spreobrnili naivnega zaposlenega, ki dela »po navodilih«, in je bil imenovan na položaj managerja, da bi spretno usmerjal strategijo podjetja, kot se od njega pričakuje, ko pa je toliko odpora na njegovo imenovanje?

 

Dr. Goren Bar je razvil nekaj orodij, ki jungovskemu coachu omogočajo, da uporabi te tehnike v vsakodnevnem poslovnem življenju:

  • 1. Potovanje junaka – igralna plošča kot orodje za diagnostiko, v kateri fazi je oseba in karte za izvedbo intervencije pri osebi. Za napredovanje na naslednjo stopnjo se vprašamo Kaj izgubomo? Kaj pridobimo in Kaj se na tej stopnji naučimo?
  • 2. Karte Ženski - Moški princip, za razvoj nerazvitega arhetipa, bodisi Anime ali Animusa, ključnih vodstvenih lastnosti;
  • 3. Arhetipske karte – za ozaveščanje voditeljskega sloga in razvojnega načrta;
  • 4. Vprašalnik – Kdo sem jaz in kako deluje ego, ki omogoča prevajanje v arhetipski jezik;
  • 5. Plaz slik – za opredelitev individualnih in organizacijskih arhetipov in učenje Jungove abecede.
  • 6. Moški in ženski princip, Anima in Animus

 

Edinstvenost arhetipa je v njegovi dvojni strukturi, ki vsebuje tako negativna kot pozitivna nasprotja vrednot. S to dvojnostjo arhetipska struktura ponuja našim strankam/zaposlenim optimalno potencialno paleto vedenjskih izbir, s katerimi se lahko odločijo za razširitev v smeri želenih učinkovitih spretnosti. Z najpomembnejšo »kompenzacijsko funkcijo« se naše stranke/zaposleni lahko odločijo, da znova pridobijo lastno posebno arhetipsko kvaliteto ali pa jo uporabijo. Lahko pohajkujejo in iščejo to ključno arhetipsko kvaliteto, ki jo postopoma izgrajujejo s podporo svojega coacha, managerja ali podpornega tima. Gre za posedovanje novega repertoarja upravljanja ali izvrševanja. Drugič imamo opravka s potencialom, ki ga je treba omejiti in nadzorovati. Vendar pa gre najpogosteje za to, kaj je potrebno prilagoditi, negovati in krepiti.

 

Jungovski coaching bo postal praktično kultivacijsko polje za voditelje, managerje, zaposlene kot tudi za podjetja, da z njegovo pomočjo identificirajo manjkajoče arhetipske vrednosti, ki jih potrebujejo, da se povežejo z njimi, razumejo njihov potencial, jih prevajajo v preverjena vedenja ali dejanja in na koncu nadgradijo svoje dosežke. Ta proces je podoben zmogljivosti mišic začetnega telovadca, ki je ob prvem vstopu v telovadnico ne pozna, a če vztrajno vadi na različnih napravah, bo kmalu odkril novo mišično tkivo, ki bo oblikovalo njegov izgled.

 

Vsak problem, vprašanje, dilema ali situacija je »utemeljena« na skritih arhetipih. Začetek procesa v coachingu se začne s »transcendentno funkcijo«, tehniko, ki bo razjasnila, na kateri arhetip se naslanja vprašanje, na katerega se želi stranka/ zaposleni osredotočiti. Ali drugače, s katerim arhetipom se mora povezati, da bi odkrila moči, ki so potrebne za razvoj in spremembo.

 

Transcendentna funkcija (Jungov koncept) je tisti mentalni proces, ki ga izvajamo v sanjah, med umetniškim ustvarjanjem ali s prostimi asociacijami. Torej moramo za povezavo z ustreznim arhetipom spodbuditi našo stranko/zaposlenega, da vzpostavi odnos s podobo, ki je povezana z dilemo, na katero se želi osredotočiti. To paradoksno distanciranje pripelje do pojma iz nezavednega, ki približa tudi arhetip. Ko je izbran ustrezen arhetip, se ga uporabi v dobro stranke/zaposlenega, za nadgradnjo ali preprečevanje in zmanjševanje.

 

Dr. Avi Goren Bar pojasni s primerom: »47-letna uspešna ženska, generalna direktorica velikega podjetja v živilski industriji, se je obrnila name zaradi nekontroliranih izpadov na svoje podrejene, dejstva, ki bi lahko ogrozilo njeno kariero. Lepa in energična dama je takoj vzpostavila dober stik z mano. 20 minutno seznanjanje je izpostavilo zelo pomembne podatke, ki sem jih dobil s pomočjo diagnostike in uvodnega razgovora. Življenje ji je v otroštvu in mladosti ponudilo dve možnosti glede na okolje in situacijo v kateri je odraščala: odrasti kot najstniška prestopnica ali povezati se s svojim Animusom in zgraditi briljantno kariero – nezavedno je izbrala drugo možnost. Pridobila je doktorat in se selila v oddaljene dežele. Poročila se je z angleškim poslovnežem, vzgojila dva otroka, delala od 7. do 20. ure, imela pomoč na domu, mož je bil zaradi dela odsoten. Imenovana je bila za generalno direktorico, finančni direktor, ki je bil že dolgo časa pred njo v tem podjetju, pa je arogantno vodil svoje finančne aktivnosti, jo ignoriral in ohranjal neposreden stik z lastniki; zanjo je bilo to nezaslišano. Moj vtis je bil, da mojo stranko »obseda Animus« in da ne uporablja svojih ženskih lastnosti (potrpežljivosti, vzgoje, posredovanja, naklonjenosti, procesiranja), njena pravičnost jo spravlja ob pamet. Na moje vprašanje o kuhanju, mi ta generalna direktorica živilske industrije odgovori, da ga sovraži. Predlagam ji, da dela z glino, medtem ko govori z mano (transcendentna funkcija). S pestmi najprej pritisne glino ob trdo mizo (kot to počne s finančnim direktorjem). Po moji povratni informaciji dvigne glino in jo z glajenjem nežno oblikuje v velik obok. Zdaj je sproščena. Prosim jo, naj vzpostavi dialog s skulpturo. Hvali skulpturo – goro in želi počivati v njenih vijugah, gora jo povabi k sebi. Dolbe luknje v njej (zatočišča), ustvarja gnezdo za odmik. Pogovoriva se o nujni potrebi, da si ponovno pridobi ženske lastnosti v svojih vodstvenih interakcijah, iščeva ideje. Prinesem dve miniaturi: boginjo,povezano z materjo-zemljo in junaka, poišče jima mesto in govoriva o teh dveh lastnostih, ki sta bistveni za odlične vodstvene sposobnosti. Rezultat nekaj srečanj je bil, da si je ozavestila in premagala svojo senco; proces je bil posvečen razvoju njene ženske plati, ki ji omogoča različne odnose z zaposlenimi; razvila je manjkajoče vodstvene sposobnosti, s katerimi je premagala globoko konfliktno situacijo s finančnim direktorjem. Zdaj delata skupaj kot »najboljša prijatelja« in njuno sodelovanje prinaša podjetju dodatne uspehe.«

 

Kot še pravi se mora vsako teoretično učenje čustveno prebaviti, da ga lahko uporabimo v praksi. Didaktične igre, posebej oblikovane za povezovanje uma in čustev, so bistvenega pomena za vsak kvalifikacijski program.

 

Razlika od običajnega coachinga

 

Razlika med običajnim in jungovskim coachingom je v njegovem arhetipskem znanju. Naše osvojeno razumevanje psihodinamičnih vsebin arhetipov, ki sodelujejo v določeni dilemi, nam zagotavlja vedenjsko formulo za to, kako voditi našo stranko/zaposlenega/tim k doseganju pričakovanih sposobnosti ali ciljnih sprememb.

 

Še eno koristno sredstvo za spremembo je osvojitev neracionalnega mišljenja ter uporabe simbolov in slik. Večina ljudi išče rešitev problema v svojih znanih področjih, preteklih rešitvah, dostopnih zmogljivostih ali v bližnjem znanem okolju. Neracionalno mišljenje izziva stranko/zaposlenega/tim, da si upa izraziti ideje, želje, hotenja in fikcijo v območju neverjetnega, nepričakovanega in celo prepovedanega repertoarja. Prav zagotovo bo takšen premik iz varnega območja, najprej zgolj z mišljenjem in nato s pogumom za akcijo, pripeljal stranko do inovativnih rešitev – do preobrazbe v »junaka« v jungovskem smislu.

 

Uporaba metafore ali simbola podeli stranki/zaposlenemu/timu vizualno-čustveno kodo, kot je ikona, preko katere se lahko iz oči v oči poveže z izzivom, s stanjem ali s konfliktom, si zapomni coaching srečanja in vpoglede ter se drži dogovora, razumevanja, zavez in vsega ponotranjenega tekom srečanj coachinga.

 

Stališče, da psihologija, ki velja za posameznika, velja tudi za organizacijo ali podjetje – kar pomeni, da tisto, kar drži za mikro raven, drži tudi za makro raven, zagotavlja prvovrstno ekonomizacijo vodstvenega potenciala. Skupina, v kateri so posamezni člani osvojili jungovsko razmišljanje, bo tudi vodila jungovsko orientirano skupinsko delo. Preiskovali bodo skriti arhetip, ki jih ovira, in poiskali pravi arhetip, ki ga potrebujejo, da se izvlečejo iz nemogočih razmer.

 

Rezultat tega je, da smo priča izraziti spremembi čustvene kvalitete/inteligence (EQ, Emotional Quality/Intelligence) stranke/zaposlenega/tima. Iz istega razloga upravljanje z »mišljenjem po Jungu« pozdravlja vodstvene strategije, za katere je značilna uporaba neracionalnega načrta, in jih asimilira v vodstveni nivo podjetja.

 

Jungovski coaching pomaga HR-ju/managerjem pridobiti nov strokovni jezik, ki odpira nova obzorja v človeških odnosih, poklicnih vlogah in, najbolj pomembno, v skritih informacijah, ki so prisotne v nezavednem polju posameznika in organizacije. Na kratko: jungovski coaching vam omogoča, da ste v odnosu do podjetja, zaposlenih ali timov bolj modri, poglobljeni in senzibilni.

 

Popotovanje junaka – igra kot orodje za diagnostiko, v kateri fazi je oseba (igralna deska, diagnostika, in karte za izvedbo intervencije). Na vsaki stopnji je nekaj, kar izgubiš, nekaj, kar pridobiš in nekaj, česar se naučiš (vpogled).

 

 

Karte Ženski – Moški princip delovanja za razvoj nerazvitega arhetipa, bodisi Anime ali Animusa, ključnih vodstvenih lastnosti

 

 

 

 

Piškotki za analitiko
Ti se uporabljajo za beleženje analitike obsikanosti spletne strani in nam zagotavljajo podatke na podlagi katerih lahko zagotovimo boljšo uporabniško izkušnjo.
Piškotki za družabna omrežja
Piškotki potrebni za vtičnike za deljenje vsebin iz strani na socialna omrežja.
Piškotki za komunikacijo na strani
Piškotki omogočajo pirkaz, kontaktiranje in komunikacijo preko komunikacijskega vtičnika na strani.
Piškotki za oglaševanje
So namenjeni targetiranemu oglaševanju glede na pretekle uporabnikove aktvinosti na drugih straneh.
Kaj so piškotki?
Z obiskom in uporabo spletnega mesta soglašate z uporabo in beleženjem piškotkov.V redu Več o piškotkih